Prodaja na Internetu?

Predstaviti prednosti interneta vezano za poslovanje, ili bilo koju drugu (neprofitabilnu) oblast delatnosti, je ozbiljniji posao od pisanja/objavljivanja blog članka. Uprošćeno, između ostalih tri funkcionalne prednosti vidim kao bitne.

Ne “bacate” pare na reklamu

Kako jedan od vrhunskih poznavaoca marketinga Seth Godin smatra, (a Istok P. obradio u svom članku “kako biti prvi na Google“), danas razlikujemo dve vrste marketinga “interruption i permission” odnosno “prekidajući i dozvoljavajući“. Prvi vid marketinga viđamo svakodnevno na TV-u, radiju, novinama, bilbordima..to su reklame za izvesne proizvode koje te prekidaju u nekoj radnji, a ti jednostavno nisi zainteresovani za taj proizvod. Npr. gledaš filmsku seriju (Dnevnik ili fudbalsku utakmicu), usredsredio si pažnju ka sadržaju koji te interesuje, a onda te (bez tvoje želje) emiter prekida u radnji i emituje ti reklamu za deterdžent! (Pojedine televizije imaju blokove reklama te dužine, da komotno za vreme emitovanja njih,  možeš da se istuširaš). “Bačene” pare na reklamu što se mene tiče. Jer ja hoću da gledam seriju i baš nikakav deterdžent me ne interesuje!

Prednost interneta u smislu marketiga je ta, da je moguće doći isključivo do onih ljudi koje izvesni proizvod ili usluga (ili bilo koje tema) interesuje. Ako želiš izvesni deterdžent, putem pretraživača, društvenih mreža, na stranicama proizvođača, forumima itd doćićeš do pregršt informacija o njemu, kao i mogućnost da ga kupiš. Ukoliko prodaješ deterdžent putem optimizacije stranica za pretraživače (besplatno!) ili plaćenim ciljanim oglašavanjem, doćićeš isključivo do korisnika koji traže baš taj proizvod ili informaciju. Nema (ili ga ima, ali u daleko manjoj meri nego na ostalim medijima) “rasipanja” plasiranja oglasne poruke auditorijumu. Internet spaja prodavce i kupce na funkcionalan način.

Odluka pre kupovine, sada je na Internetu

Na svom blogu Sandra Kravitz je predstavila tzv. Nulti momenat istine. (Pojam koju je Jim Lecinski predstavio u svojoj besplatnoj knjizi). Uglavnom radi se o tome da (kako je P&G ranije definisao) u postupku kupovine postoje Prvi i Drugi momenat istine. Kada se nalazite u nekoj prodavnici (televizora npr.), razgledate proizvode (na desetine različitih modela), tada nastupa Prvi momenat istine, odlučićete se za jedan model, prema dizajnu, ceni ili preporuci rođaka. Kada otpakujete proizvod koji ste kupili, počnete da ga koristite nastupa Drugi momenat istine, tj doživljaj ispunjenog (ili ne) očekivanja.

Internet koji danas koristimo donosi tzv. Nulti momenat istine. Marketing jeste zaslužan da kupac kod [tooltip text=“Prvi momenat istine“] PMI [/tooltip] donese odluku da izabere jedan od desetak sličnih proizvoda, ali je sve više važan i [tooltip text=“Nulti momenat istine“] NMI [/tooltip] jer pre nego što stanemo ispred police za proizvodima, mi na internetu tragamo i dođemo do nečijeg [tooltip text=“Drugi momenat istine“] DMI. [/tooltip] Diskutujemo sa ostalim korisnicima sličnog ili istog proizvoda, i ako dobijemo desetak informacija kao npr. “Da, odličan je model, ja ga koristim već mesecima bez problema” verovatno će i naša odluka biti pozitivna u korist tog modela, kao i verovatno negativna, ako naiđemo na komentare: “Potpuni promašaj i ispod očekivanja“. Tako da će prodavci (i njihovi proizvodi/usluge) biti prisutni na internetu hteli oni to ili ne. Razmislite prodavci: kada potencijalni korisnik traga za informacijom (NMI) o (vašem) proizvodu, šta želite da pronađe?

U prodavnicu može da uđe milion ljudi

Naravno i van interneta je moguće napraviti biznis, koji prodaje na milione komada izsvesnog proizvoda, ali je za tako veliki obim prodaje, potrebno imati i na hiljade prodajnih objekata (sa sve pripadajućim troškovima za svaki ponaosob). Izlagati i predstavljati porizvod gotovo svakom kupcu. Ograničeno radno vreme, teškoće sa parkingom…

Prodavnica na Internetu ne trpi takva opterećenja. U njoj istovremeno može da razgleda, informiše se, kupuje jedan, deset ili milion kupaca. Pritom ste proizvod izložili samo jednom, uputstvo i detalje napisali samo jednom, a korisnici mogu da ih distribuiraju neograničeni broj puta. Ne vezano da li je kišno vreme, koje je doba dana, internet prodavnica je dostupna svima. Nebitna je geografska lokacija, prodavac može biti iz Meksika a kupac iz Srbije, deli ih samo dvoklik.

————————————————————————————————————

Ne zaboravite i čari offline kupovine, ali zamislite jedno ovakvo “ogledalo” u svojoj sobi ;)

Advertisements

One comment on “Prodaja na Internetu?

  1. Povratni ping: Internet prodavnica – Online trgovina | Virsto Marketing Škola

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s